16 april 2024

Abonnér for kr 150,–

Vipps til 114366 eller bruk betalingskort

President Medvedev ved General Motors-fabrikken i St. Petersburg.
Russisk bilindustri i krise. Her er president Medvedev ved GM-fabrikken i St. Petersburg i november 2008, sammen med den amerikanske ambassadøren. deed_byBilde fra www.kremlin.ru via Wikimedia Commons.
Krisa rammer også Russland med full tyngde, det gjelder ikke minst landets bilindustri.

Lørdag 17. oktober samlet rundt 3000 arbeidere seg til protest mot oppsigelsesplanene ved AutoVAZ-fabrikken i Togliatti, kjent for produksjonen av Lada (Zjiguli). Arbeiderne har siden i sommer protestert mot planlagte nedskjæringer. Mer enn 27000 arbeidsplasser står i fare, etter at fabrikken tapte 655 millioner dollar i første halvår. Togliatti-arbeiderne krever nasjonalisering av den kriseramma fabrikken, samtidig som de krever avskaffing av den arbeiderfiendtlige lov nr. 309 som åpner for halvering av lønningene.

I sommer gikk arbeiderne til streik og holdt fram plakater og bannere med «Vi er ikke slaver!» og «Nei til arbeidsløshet». Putin og det russiske borgerskapet frykter at krisa vil utløse store arbeiderprotester, og er på tå hev. I sommer ble opprørspolitiet OMON sendt til Togliatti for å omringe demonstrantene.

De eldre arbeiderne ved fabrikken minnes andre tider, da de hadde fri bolig, gratis helsestell og en måneds ferie. Lederen av fagforeninga Enhet, Peter Zolotvarev, sa det slik i en appell: «Vi er sovjetere, vi bygde dette fabrikkanlegget sammen – tadsjikere, russere, kazaker, tatarer - så la oss kreve nasjonalisering av denne fabrikken!»

AOA AvtoVAZ er Russlands største bilprodusent. Den er eid i fellesskap av den russisk-statlige Russian Technologies, Troika Dialog Investment og det franske bilkonsernet Renault, som i 2007 inngikk et såkalt strategisk partnerskapet med AutoVAZ. Politikere har kommet på banen med krav om at statsminister Putin sjøl skal overta som styreformann for AutoVAZ.

Den uavhengige fagforeninga Jedinstvo varsler fortsatte protester his ikke oppsigelsene trekkes tilbake og staten garanterer for fabrikken. Den offisielle fagforeninga AZM, som fortsatt organiserer flertallet av arbeiderne, driver derimot åpent klassesamarbeid og oppfordrer medlemmene sine til ikke å delta i protestene. Så langt har protestene i Togliatti ikke hatt samme omfang som i den nordvestlige byen Pikaljovo, der arbeiderne blokkerte motorveien i juni i protest mot at de ikke hadde fått utbetalt lønna si.

Gjeldskrise i det kapitalistiske Kina
Storbyen Guangzhou. Illustrasjonsfoto: Huramaul fra Pixabay Et av verdens største...
Les videre
Strømopprøret: Et rop om planøkonomi
Industriaksjonen, Nei til EU, Motvind Norge og andre krefter står sentralt i folkeopprøret mot...
Les videre
Kontinuerlig monopolisering i bank og finans
I norsk målestokk er Den norske Bank (DnB) en finanskjempe. Bankens oppkjøp av en brysom utfordrer...
Les videre
Fiktiv pengekapital og kryptovaluta
For mange framstår kryptofenomenet som mystisk og nesten uvirkelig. Vi tar en nærmere titt bakom...
Les videre
Finanskapitalen setter den globale politiske...
Lenins definisjon av imperialisme blir bekreftet til overmål når man observerer størrelsen og...
Les videre