3 mai 2024

Abonnér for kr 150,–

Vipps til 114366 eller bruk betalingskort

Etter i årevis å ha vært plasseringssted for amerikansk og europeisk overskuddskapital, søker den kinesiske imperialismen utenlands for alvor.

Kina sitter på enorme dollarreserver etter svære overskudd på handelsbalansen. Skal landet bli kvitt sine dollar, må de brukes på olje eller investeres i USA. Kineserne ser nå sitt snitt til å plassere dem strategisk. Det skremmer vannet av den amerikanske imperialismen.

Kinesisk bud på Unocal

Reaksjonene i Washington var angstbiterske da det mektige kinesiske oljeselskapet CNOOC la inn bud på oljeselskapet Unocals profitable gass- og oljesatsninger, som spenner fra Mexicogulfen til Kaspihavet. Unocal har stor aktivitet i det Kina betrakter som sin interessesfære, blant annet i Thailand, Myanmar, Filippinene, Indonesia og Vietnam.

USA ser på oppkjøpsforsøket fra CNOOC sin side som mer enn en reint økonomisk investering, slik den kinesiske sida forsøker å framstille det.

Kniver med Chevron

CNOOC sitt bud lå en og en halv milliard dollar høyere enn budet fra den amerikanske oljerivalen Chevron. Politisk press og appeller til amerikansk «patriotisme» tilsier likevel at Chevron ligger best an til å sikre seg Unocal. Det amerikanske postulatet om de frie og uforstyrra globale kapitalbevegelsers velsignelse, får en annen låt når USA ser sine strategiske interesser truet.

Men på sikt lar ikke den kinesiske ekspansjonsiveren seg stoppe.

Investeringer i Iran…

Fra før av har Kina inngått strategiske avtaler med Iran, blant annet forhandler de to landa om å bygge en 400 km lang rørledning fra Iran til det nordlige Kaspihavet for å knytte den til langdistanseledninga fra Kasakstan til Xinjiang, som skal kunne sikre Kina 10 millioner tonn olje i året. Kinas Cherry Automobile Company har også etablert et produksjonsanlegg i Iran, med en årlig kapasitet på 30.000 kjøretøyer.

…og i Europa

Også Europa merker den kinesiske kapitaleksporten, og de kinesiske storkonsernenes finansielle muskler. I juli kjøpte Nanjing Automobile, Kinas eldste bilprodusent, det britiske MG Rover. Den skarpeste konkurrenten i budrunden var en annen kinesisk aktør, Shanghai Automotive Industry Corp, den største bilprodusenten i Kina. Begge selskapene er statseide.

Gjeldskrise i det kapitalistiske Kina
Storbyen Guangzhou. Illustrasjonsfoto: Huramaul fra Pixabay Et av verdens største...
Les videre
Strømopprøret: Et rop om planøkonomi
Industriaksjonen, Nei til EU, Motvind Norge og andre krefter står sentralt i folkeopprøret mot...
Les videre
Kontinuerlig monopolisering i bank og finans
I norsk målestokk er Den norske Bank (DnB) en finanskjempe. Bankens oppkjøp av en brysom utfordrer...
Les videre
Fiktiv pengekapital og kryptovaluta
For mange framstår kryptofenomenet som mystisk og nesten uvirkelig. Vi tar en nærmere titt bakom...
Les videre
Finanskapitalen setter den globale politiske...
Lenins definisjon av imperialisme blir bekreftet til overmål når man observerer størrelsen og...
Les videre