Marxist-leninistisk tidsskrift og nettmagasin

Til våre lesere: Vi oppgraderer nettsidene. I en overgangsperiode kan det skje endringer i menybildet og det visuelle uttrykket. Takk for tålmodigheten!

sas foto jrsDe ansatte har i mer enn ti år betalt prisen for utallige «omstillinger» i SAS-konsernet. Nå har de fått nok. Foto: Revolusjon/js

Etter fire dager slo streiken i SAS hull i «lønnstaket». De kabinansatte får mer levelige arbeidsvilkår og 12 ekstra frihelger.

Med tillegg på sju kroner i timen pluss et større flytidstillegg, øker lønna med 50-60.000 kroner i en opptrappingsperiode fram til 2026. Videre får de ansatte 12 ekstra frihelger i året, og de får ta matpausene på bakken i stedet for å måtte spise ved dokøen bakerst i flyet.

En verstingbransje

Luftfarten har lenge vært en versting når det gjelder angrep på lønn og arbeidsforhold. Selskaper som Ryanair og Wizzair har brøyta vei for lønnsnedslag og sosial dumping. Norwegian og SAS har fulgt etter. Det begynner å bli lenge siden SAS framsto som det siste «anstendige» flyselskapet.

Helt fra tidlig på 2000-tallet gikk de ansatte i SAS med på lønnsfrys. Enda verre ble det da selskapet var i krise i 2012, og de ansatte ble trua til å gå med på regelrette lønnsnedslagde ansatte ble trua til å gå med på regelrette lønnsnedslag og fikk gjennomhulla pensjonsrettighetene sine.

Tar igjen det tapte

Denne gangen lot de ansatte seg ikke lure. Tvert imot dro de nytte av at SAS har fått nye eiere som ikke vil risikere nye milliardtap ved at flyene står på bakken.

Seieren for de streikende betyr egentlig at de gjenoppretter mye av det som ble tatt fra dem for 12 år siden. Nå kommer de på nivå med sine arbeidskolleger i Norwegian. Men de kabinansatte har ennå mye å ta igjen, til tross for at de nå har fått plussa på den latterlig lave startlønna på 330.000 i året. Beløpet er omtrent det samme som SAS-sjefen Anko van der Werff tjener – i uka!

Kamp nytter!

Streiken viser igjen at kamp nytter. Det gjelder også for pilotene, sjøl om de har et langt høyere lønnsnivå enn dem om jobber i kabinen. På forsommeren greide Norwegian-pilotene å tvinge fram et lønnstillegg på nærmere 20 prosent, langt over den såkalte frontfagsramma.

Kontakt og informasjon

Ansvarlig utgiver er KPML Media
© Der hvor ikke annet er angitt, kan innholdet på våre sider republiseres etter denne lisensen CC BY-NC-SA 4.0

For abonnement på tidsskriftet, skriv til abonnement@revolusjon.no | For redaksjonelle henvendelser | Andre henvendelser: revolusjon@revolusjon.no

 

Kommunistisk plattform KPML

kpml150Revolusjon er talerør for Kommunistisk plattform – marxist-leninistene (KPML).

Signerte artikler står for forfatterens regning og representerer ikke nødvendigvis organisasjonen sitt syn.