Oslo Domkirke. Bilde fra Wikipedia.Oslo Domkirke. Bilde fra Wikipedia.

Hvis du ikke har fått med deg at Norge er et klassesamfunn, kan vi anbefale å følge med på hvem som bisettes i Oslo Domkirke – og hvem som møter opp i gravfølget og blitzregnet.

Du som leser dette har neppe gjort deg fortjent til at Guds nåde og prestens velsignelser lyses over deg i Oslo Domkirke. Det er nemlig få forunt.

«Grunnet Oslo domkirkes særstilling som Oslos hovedkirke og landets nasjonalkirke, dens tette program og status som beredskapskirke for Kongehus, Storting og ved nasjonale hendelser, må man ha en spesiell tilknytning til denne kirken for å ha gravferd hos oss», kan vi lese hos Den norske Kirke.

Nasjonale hendelser kan være så mangt. Avdøde mangemilliardær, Rimi-gründer og Orkla-sjef Stein Erik Hagen har øyensynlig hatt en nær tilknytning til kirken, også etter at han giftet seg på nytt – denne gangen med en mann, av betydelig yngre årgang.

Det kirkelige bånd omslutter formodentlig også gravfølget som besto av kongeparet, milliardærkameratene Christian Ringnes, Christian Sveaas og Ole Reitan – for å nevne noen få blant de frammøtte celebritetene. Dessuten stilte finansminister Jens Stoltenberg, Sylvi Listhaug og Høyres Erna Solberg og Ine Eriksen Søreide opp som representanter for borgerskapets politiske avdeling. De tre siste i respektabel takknemlighet for de mange milliardene Hagen øste over Høyre og Frp i valgkampen for å bli kvitt formuesskatten til –  ja, Stoltenberg og Støre.

Beredskapskirken for våre nasjonale høvdinger kan ha valgt å overse at Hagen har flytta både formuen og familien til Sveits, og mer enn antydet at han sjøl vurderte å følge etter. Det rakk han ikke.

«Den som er grådig etter urett vinning, fører skade over sitt eget hus, men den som hater bestikkelser, skal leve.» 

(Salomos ordspråk)

Bisettelsen med dens pomp og prakt står i skarp kontrast til den stusslige skjebnen navnebror Stein Lier-Hansen er blitt til del. Dagen bisettelsen av Hagen fant sted, fikk den tidligere lederen for Norsk Industri opplest Tingrettens dom: Fem års fengsel for grov korrupsjon og grov økonomisk utroskap.

Lier-Hansen var leder for NHO-avdelinga i 17 år og en hovedfigur i frontfagoppgjørene fram til 2023. Økokrim gikk for en gangs skyld grundig til verks og fikk en fellende dom uten formildende omstendigheter for den tiltalte. Dermed må Lier-Hansen tilbringe noen år i kasjotten, hvis han ikke velger å anke. En tilleggsstraff er at han nok har forspilt utsiktene til å bli bisatt i Oslo Domkirke, til tross for at hans triste sorti jo må beskrives som en nasjonal hendelse.

Bibelens ord gir tvilsom trøst: «For hver den som opphøyer seg selv, skal fornedres, og den som fornedrer seg selv, skal opphøyes.» (Lukas 14,11.)

Revolusjon har utkommet i snart 40 år uten et øre i pressestøtte. Bidrag fra våre lesere har gjort dette mulig. Setter du pris på våre analyser og vår journalistikk, vipps et valgfritt beløp til 114 366

Kontakt og informasjon

Ansvarlig utgiver er KPML Media
© Der hvor ikke annet er angitt, kan innholdet på våre sider republiseres etter denne lisensen CC BY-NC-SA 4.0

For abonnement på tidsskriftet, skriv til abonnement@revolusjon.no | For redaksjonelle henvendelser | Andre henvendelser: revolusjon@revolusjon.no

 

Kommunistisk plattform KPML

kpml150Revolusjon er talerør for Kommunistisk plattform – marxist-leninistene (KPML).

Signerte artikler står for forfatterens regning og representerer ikke nødvendigvis organisasjonen sitt syn.