1 februar 2023

Abonnér for kr 100,-

Vipps til 634620 eller velg

Einar Frogner er leder i Nei til EU. Her taler han til landsmøtet i 2022. Foto: Nei til EU.Einar Frogner er leder i Nei til EU. Her taler han til landsmøtet i 2022. Foto: Nei til EU.

Nei til EU utfordrer regjeringen til å følge opp det som loves i Hurdalserklæringen. 

Hurdalserklæringen var en seier for alle som ville utfordre handlingsrommet i EØS-avtalen. Der ville regjeringen reversere frislippet av taxinæringen. Erklæringen lovte gjeninnføring av fylkeskommunal regulering av antall løyver, tilknytningsplikt til drosjesentral og driveplikt. Det gjorde de vel vitende om at ESA i februar 2017 sendte over en grunngitt uttalelse om at behovsprøving av løyver og sentraltilknytning var i strid med EØS-avtalen. Nettopp de to endringene Solbergregjeringen gjennomførte som sier fritt fram for Uber og gjør at taxiyrket ikke er til å leve av.  

Det regjeringen har innført, er krav om taklampe, taksameter og uniform.  

Det er tydelig at det er EU og ESA som holder i rattet når det gjelder taxi. Regjeringen har så langt ikke funnet døren inn til handlingsrommet. Nei til EU utfordrer regjeringen til å tenke seg om en gang til og følge opp det som loves i Hurdalserklæringen.  

Av Einar Frogner, leder i Nei til EU 

Strømopprøret: Et rop om planøkonomi
Industriaksjonen, Nei til EU, Motvind Norge og andre krefter står sentralt i folkeopprøret mot...
Les videre
Kontinuerlig monopolisering i bank og finans
I norsk målestokk er Den norske Bank (DnB) en finanskjempe. Bankens oppkjøp av en brysom utfordrer...
Les videre
Fiktiv pengekapital og kryptovaluta
For mange framstår kryptofenomenet som mystisk og nesten uvirkelig. Vi tar en nærmere titt bakom...
Les videre
Finanskapitalen setter den globale politiske...
Lenins definisjon av imperialisme blir bekreftet til overmål når man observerer størrelsen og...
Les videre
Elektrosjokket som måtte komme
Det er ingen krise på det europeiske strømmarkedet, mener energibyrået ACER. Markedet virker helt...
Les videre